Ballenbak |
Top Previous Next |
De ballenbak is een toevalsgenerator gebaseerd op de functionaliteit van een vaasmodel. Je kunt kiezen uit twee opties. De ene geeft een vaasmodel met gekleurde ballen. De andere met becijferde balletjes zoals in een lotto- of bingomachine.
De simulatie procedure verloopt in een aantal stappen. 1. Ballen in de bak Je kiest een model en vult in welke ballen in de bak moeten. Bij kleurballen geef je kleur en aantal op Bij getalballen vul je de getallen in. Meer keer eenzelfde getal betekent meer van dezelfde ballen. Je ziet de ballen in de bak.
2. Ballen pakken Je geeft op: - hoe er getrokken moet worden. - hoeveel ballen per keer, dat is in feite de grootte van de steekproef. - hoevaak gesimuleerd moet worden
3. Simuleren Verstandig is om eerst eens een klein aantal (10 bv) simulaties te bekijken om na te gaan of je inderdaad krijgt wat je verwacht.
4. Wat wil je weten. Vaak wil je in de resultaten een bepaalde probleemvariabele bekijken. Daarvoor kun je uit enkele opties kiezen. Met knoppen rechts onderaan de grafiek kun je door de variabelen bladeren.
5. Analyseer de data met behulp van het gereedschap. Ter beschikking staan staafdiagram, dotplot, frequentietabel, kentallen. Voor meer geavanceerde probleemstellingen kun je de dataset doorsturen naar de module Data analyse.
Je kunt de dataset opslaan en later weer openen. Langs die weg kun je ook meerdere datasets met simulatie resultaten samenvoegen. De extensie van de dataset is..ball.
|